De wereld van de zoekmachinemarketing

Zoekmachinemarketing is een zeer effectieve manier om de aanwezigheid in zoekmachines te vergroten en hooggekwalificeerd verkeer naar de website te trekken. Voor bedrijven is investeren in zoekmachinemarketing een manier om hun zichtbaarheid te vergroten en snelle marketingresultaten te behalen.

Wat is zoekmachinemarketing?

Er zijn bepaalde moeilijkheden als het gaat om het definiëren van wat zoekmachinemarketing is, enerzijds is er de officiële definitie van de term en anderzijds de manier waarop marketingprofessionals het echt gebruiken.

Volgens de officiële definitie omvat zoekmachine marketing alle tools, technieken en strategieën die ons helpen de zichtbaarheid van websites en webpagina’s in zoekmachines zoals Google en andere soortgelijke sites te optimaliseren. We proberen te verschijnen bij de eerste resultaten wanneer de gebruiker een zoekopdracht uitvoert die betrekking heeft op ons merk.

Binnen deze resultaten kunnen we twee typen onderscheiden:

De organische of natuurlijke resultaten worden meestal in het midden van de pagina weergegeven en worden door Google geselecteerd door een eigen algoritme toe te passen. Dit algoritme beoordeelt zowel de relevantie van de website (dat wil zeggen de kwaliteit van de inhoud en in hoeverre deze past bij een specifieke zoekopdracht) als de autoriteit van de website (links van andere pagina’s).

De betaalde resultaten worden meestal bovenaan de pagina en in een kolom aan de rechterkant weergegeven. In tegenstelling tot de vorige moet de adverteerder hier een bepaald bedrag betalen voor elke klik op zijn advertentie. Om advertentieruimte in zoekmachines te huren, is het nodig om platforms zoals Google Ads te gebruiken.

In theorie omvat zoekmachine marketing beide soorten resultaten. Maar in de praktijk noemen we technieken gericht op het verbeteren van organische positionering SEO en technieken die erop gericht zijn om onder de betaalde resultaten te verschijnen.

Zoekmachinemarketing bestaat uit een reeks tools, technieken en strategieën die gericht zijn op het optimaliseren van zoekmachineadvertenties, proberen op de topposities te verschijnen, lagere kosten per klik te krijgen en de uit de advertenties afkomstige conversies te maximaliseren. Het bekendste en meest gebruikte SEM-platform is Google Ads, maar er zijn ook andere oplossingen, zoals bijvoorbeeld Bing Ads.