Nieuwe studie: dit is hoeveel hashtags je op Instagram zou moeten gebruiken

Als je actief bent op Instagram of gebruik maakt van Instagram beheer, gebruik je waarschijnlijk regelmatig hashtags. Maar weet je hoeveel het optimale aantal is? Deze vraag werd opgehelderd in een nieuwe studie.

Als je organisch wilt groeien op Instagram, moet je voor een groot deel vertrouwen op hashtags. Deze helpen om een groter bereik te bereiken en nieuwe volgers te krijgen. Naast de vraag welke hashtags het meest logisch zijn, is het aantal ervan ook een vaak en veel besproken onderwerp. In de huidige hashtag- benchmarks onderzochten de experts van Fanpage Karma meer dan vijf miljoen posts van januari tot december 2020 en ontdekten wat het optimale aantal is en welke impact hashtags kunnen hebben op je interacties en bereik.

Instagram: hoeveel hashtags worden er gemiddeld per post gebruikt?

Er is een bovengrens voor hashtags op Instagram beheer. Je kunt niet meer dan 30 per post gebruiken. Maar moet je ze volledig gebruiken? Eerst onderzocht Fanpage Karma hoeveel hashtags er momenteel per post worden gebruikt. Het bleek dat de meeste van hen niet tot de limiet van 30 hashtags gaan. Afhankelijk van de profielgrootte werden gemiddeld tussen de drie en zeven hashtags gebruikt.

Interessant is dat hoe hoger het aantal volgers, hoe hoger het gebruik van hashtags. Profielen met tussen de 1.000 en 5.000 volgers gebruiken gemiddeld het meest (6,8 hashtags per post). Van meer dan 5.000 volgers begint het aantal af te nemen en eindigt het met profielen met meer dan vijf miljoen volgers met gemiddeld één hashtag. Dit kan komen doordat grote Instagram beheer profielen niet langer actief hun bereik of aantal volgers hoeven te vergroten.

Instagram: hoeveel hashtags krijgen de meeste likes?

Een benadering zou zijn om het aantal likes van een bericht te relateren aan het aantal hashtags en zo te bepalen hoeveel hashtags resulteren in meer likes. In dit geval zou het aantal volgers van het respectieve account echter buiten beschouwing worden gelaten, wat de cijfers zou vervalsen. Een account of Instagram beheer met meer dan een miljoen volgers krijgt immers waarschijnlijk altijd meer likes dan een account met 1.000 volgers. Daarom is het noodzakelijk om de likes eerst te delen door het aantal volgers voordat ze worden gematcht met de hashtags.